Använder du WordPress och har en användare med inloggningsuppgifter som är enkla att lista ut? Då är det dags att se över dessa. Det är allmänt känt att man inte bör använda ’admin’ som sitt användarnamn, det är för vanligt och lätt att lista ut helt enkelt. Tillsammans med ett enkelt lösenord blir det ingen match för dem att göra ingrepp på din webbsida.
Mitt råd är att om du har ’admin’ som användarnamn bör du ändra det omedelbart! Har du redan valt ett unikt användarnamn – fundera på om du kan ha ett säkrare lösenord och ändra det i så fall. WordPress har en indikator som visar tydligt om ditt lösenord är säkert. Satsa på att landa på starkt.
Hur gör man då?
Om admin-användaren är huvudanvändaren eller den enda användaren du har så är det enda sättet att ändra användarnamn att skapa en ny användare och radera den befintliga. Du kan alltså inte ändra användarnamnet på en befintlig användare. Till varje användare hör en e-postadress som måste vara unik. Det här innebär alltså att om du bara har en användare inlagd i systemet måste du skapa en ny användare först med administratörsrättigheter innan du kan radera den befintliga.
Följ dessa steg för att få ett säkrare administrationsinlogg:
- Logga in i administrationen och välj ’Användare’ i vänstermenyn
- Gå till ’Alla användare’ och klicka på ditt namn
- Ändra din e-postadress, kanske du har en annan adress tillgänglig (detta steg behöver du bara göra om du vill behålla samma e-postadress i fortsättningen)
- Välj ’Lägg till ny’
- Ange användarnamn (ej admin), e-postadress och lösenord
- När den nya användaren är tillagd kan du radera den gamla.
- Logga in med den nya användaren
Lycka till!
Lämna ett svar